Olika mopedmotorers svagheter & dumheter

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inga problem med Sachs växlarna och inte med ramlagren heller.
Dessutom hade gammla Zyndappmotorn med planetväxel två olika utväxlingar i transdreven.
Vanliga med den motorn var att "pojkarna" som mekade med dom använde skrumejseln mellan motorhavorna för att få isär dom, vilket medförde lekage. :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Conrad skriver, mina växlar funkar utan problem, och ramlagrena har hållit än så länge 100mil brukskörning och 3 topspeed på en EKF80cc. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul å lärorikt inlägg ett av dom bättre jag läst faktiskt :clapping:
Känner själv igen många prylar som du varit med om bla. den lilla felkonstruerade zundappmotorn :roll: Beskrev själv fenomenen i ett inlägg där jag visade bilder på min Bel-Rock som har just den motorn. Vilken jäkla konstruktion man måste trycka in kopplingen för att kunna putta moppen baklänges det anser jag ofärdigt. ha..ha.. :D

Ser fram emot fler givande inlägg som detta upp med lite yrkeshemligheter å tips. Jag vet att ni ligger på många kluriga lösningar.. conrad..pangerva.. alf mfl. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klurigheter och kunskap men det måste ju liksom poppa upp där i huvudet i minnet,det är ju en tid sedan man skruvade mera "yrkesmässigt". <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillade inte att du skrev sånt om ilo, :cry: Remmen håller bra om man har rätt olja, det där med kopplingen som äter aluminium har ALDRIG hänt mig, och Stefa är fan så mycket enklare än Bosch att skruva, Sen är dem förövrigt lätt skruvade (Y) :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
green skrev:hva flinta då??
ja just det kommentera finta... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
ojelun
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Umedalen

Inlägg av ojelun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MYCKET intressant läsning :)

Har själv inte skruvat i alla nämnda motorer, men väl i de onämnda.

Har vart sugen på att skaffa en NSU eller JB. Den förstnämnda för att allt i reservdelsväg finns nytt. Den senare mest för att den är jävligt udda...

Ilo/ HVA's kuggrem håller jävligt bra med rätt olja. Stefa system med utanpåliggande tändspole... vad är problemet ???

Dessutom är de här motorerna lättskruvade utan vinkelkontaktlager och annat jävelskap.

Det enda riktigt tragiska är väl flintans klena stake samt att det finns (minst) 3 olika framdrev beroende på växellåda... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Husqvarna=riktig svensk mopedmotor, de övriga nedstrypta mc-motorer...(pinkar i Sachs/Zündapp-nästet ...) :wink:
Fast Flinta E är ju strypt... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad man gillar/inte gillar för motor är nog mycket upp till var och ens erfarenheter. Själv skulle jag kunna spy etter över HVA Flinta men det är faktiskt inte fabrikens fel att någon (några?) tomte plockat bort fläkthjulet och gjort en misslyckad vedbodtrimning på just mitt ex... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med om att ILO är en av världens sämsta motorer och för att inte tala om förgasarvalet till ILO.
Förstår varför de flesta letar bingförgasare till sina ILO .. :lol:
Enkarwi betyder väl fritt översatt - famlar i blindo :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Både Pallas och Encarwi funkar bra.
Enda problemet är att det inte får vara för mycket skit bakom verktygen :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
NRoos skrev:Man blev som fast i läsandet en stund där! Grymt bra skrivet! Den större delen av motorer som nämns i inlägget har jag inte hållit på med men en sak är då säker, Sachs skit fotväxlade motorer är den värsta jag har hållit på med. får inte fela 1 mm för då är det hoppande växlar mm. Skriv gärna om fler motorer eller varför inte uppbyggnaden av ramarna med fjädring och sånt.
:D
Hemligheten bakom perfekta växlar är exakt shimsning.
Det har du nog rätt i, men jag har inga mätarklockor för att få en exakt schimsning, så det är j*vligt svårt att få växlarna bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul läsning :)

Men måste protestera lite :wink:

Ilo är en utmärkt motor, enda jag kan hålla med om lite är just tändspolen, av nån anledning så far den oftare än en Bosch, men remmen är inga problem alls om man har rätt olja, och förgasare fungerar både Pallas och Encarwi hur bra som helst. Har haft väldigt många Ilo och enda som strulat är tändspolen. DOm går tyst och fint, väldigt bra växellåda.

Men självklart har alla sina egna favoriter och "ofavoriter" :) Och alla motorer är bra på sitt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:
Raketsport skrev:
NRoos skrev:Man blev som fast i läsandet en stund där! Grymt bra skrivet! Den större delen av motorer som nämns i inlägget har jag inte hållit på med men en sak är då säker, Sachs skit fotväxlade motorer är den värsta jag har hållit på med. får inte fela 1 mm för då är det hoppande växlar mm. Skriv gärna om fler motorer eller varför inte uppbyggnaden av ramarna med fjädring och sånt.
:D
Hemligheten bakom perfekta växlar är exakt shimsning.
Det har du nog rätt i, men jag har inga mätarklockor för att få en exakt schimsning, så det är j*vligt svårt att få växlarna bra.
Man måste inte ha mätarklocka för att få perfekt shimnsning. Med rätt känsla funkar det lika bra! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
bryggaren skrev:Husqvarna=riktig svensk mopedmotor, de övriga nedstrypta mc-motorer...(pinkar i Sachs/Zündapp-nästet ...) :wink:
Fast Flinta E är ju strypt... :roll:
Så sant, men i grund och botten en mopedmotor men för olika marknader...:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar