Svarvnings tråden!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag svarvade jag ett insug å ett förbränningsrum :)

Bild
Nån som vet varför det blir såna sträck och prickar?
Bild
Blev ganska bra, eller?
Bild

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För hög framföringsmatning, antagligen därför det blir dom där strecken. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppe^ skrev:För hög framföringsmatning, antagligen därför det blir dom där strecken.
Okej, får kolla om jag kan sänka den då! För tror den står på lägsta :lol: Men inte helt säker. kikar på de sen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för varvtal?
Vilka stål/skär använder du? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde inte att jag behövde upprepa mina frågor när vi skapade en ny tråd där vi kan utbyta tips å trix (kanske inte bara jämföra varandras svarvar..) Men eftersom jag inte fått ngt svar av Mr.garagemurvel så frågar jag igen men det kanske är en yrkeshemlighet :roll: :D

""Ta gärna ngn bild på den däringa bilkolven (håller det med 2 pinnbultar
eller blir det vibrationer?) Vilken hastighet.. gasen i botten med söligast matning eller? kör du med handslipade skär eller med vändskär breoende på om det är gjutjärn eller inte..Vad mäter du med för mojäng kör du en sån där invändig indikatorklocka eller justerbar hålindikator eller sticker du bara in ett digitalt skjutmått.
som sagt bilder säger mer än ord så lägg gärna in ngn bild."" <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doktorn. Murveln skall försöka fixa lite bilder på lite hjälpverktyg till svarven. Dom flästa är väldigt enkla och passar bara till ett jobb. Återkommer. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanoners :wink:
Det e dom enkla verktygen som är dom bästa :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

sura skrev:Smart grej för att centrera vid svarvning.
http://www.youtube.com/watch?v=tn7A9PqNftY&feature=related
Sura länkade detta på hallstamoppers :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så kan man också göra 8)

Min svarvlärare lärde mig att centrera med dubbdocken man sätter upp biten i chucken drar åt lite lätt sen tryckar man på med dubben så blir biten centrerad sen drar man åt chucken

det är ju inte alltid detta går, men de är enkelt och smidigt tycker ja :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Uj uj.. läste på den där gubbens hemsida. Gud vad mycke! Men jag tycker ändå att han inte förklarar för nybörjare nog bra. Jag fattade en del men mycket förstod man inte ett piss av. Skulle va kul om man nån gång fick svarva en jigg, fixtur eller vad det nu heter till min sachscylinder så man fix montera ihop motorn helt. Det som saknas är såklart material.... som vanligt... Man kanske måste göra ett besök hos något företag på bruket :D

kan nån ge något bra att veta tips innan jag börjar svarva? Hade tänkt pröva svarva själv då farsan knappast har tid. tips om hastigheter, hur viktigt det är med måtten osv. hade tänkt göra samma typ som ilogurra. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

Conrad Engström skrev:Doktorn. Murveln skall försöka fixa lite bilder på lite hjälpverktyg till svarven. Dom flästa är väldigt enkla och passar bara till ett jobb. Återkommer.
Har murveln gått vilse i garaget :roll:
är svårt sugen på att se lite specialverktyg å väntat länge nu :D

den där grunkan för centrering har jag en enkel variant på..
bytte bara ut hjulet på lettringsverktyget till ett skateboard kullager :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

dr.novolette skrev:
Conrad Engström skrev:Doktorn. Murveln skall försöka fixa lite bilder på lite hjälpverktyg till svarven. Dom flästa är väldigt enkla och passar bara till ett jobb. Återkommer.
Har murveln gått vilse i garaget :roll:
är svårt sugen på att se lite specialverktyg å väntat länge nu :D

den där grunkan för centrering har jag en enkel variant på..
bytte bara ut hjulet på lettringsverktyget till ett skateboard kullager :wink:
offtopic Var det RHP kullager?
Det hade jag i mina Kryptonic hjul på slutet av 70-talet, de var snabbast!
Övrig setup var Alva bräda och TruckerTracks. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ho ho..hade precis samma setup! å polarna körde med bananaboard å den andra hade en jättebräda stor som en skåplucka den hette BadCompany. åsså lysnade man på Dr.feelgoods "milk and alcohol"

nä på mitt centrerings verktyg sitter det nåt bajs från grabbens gammelbräda.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

NRoos skrev: kan nån ge något bra att veta tips innan jag börjar svarva? Hade tänkt pröva svarva själv då farsan knappast har tid. tips om hastigheter, hur viktigt det är med måtten osv. hade tänkt göra samma typ som ilogurra.
Jag brukar köra rätt sakta när jag svarvar om en cylinder. 125 varv i minuten körde jag på den jag svarvade häromdan. matningen har jag inte exakt koll på. skylten är förstörd på den svarven, men jag skulle gissa på 0,1 mm/varv. jag använde en gammal vändsärsplatta i kvalitet K10 utan spånbrytare med 1.2 mm nosradie. har dock bara en 25 mm svarvbom som den plattan passar i. hade jag haft en grövre bom och en
platta med mindre nosradie hade jag nog valt ett högre varvtal utan att vara rädd att det skulle svikta i portarna. dom sista skären tar jag bara 0,1 mm på diametern i varje skär.har du ett gammaldags lött svarvstål i rätt kvalitet så är det ingen nackdel, bara du har tillgång till rätt slipskiva att slipa det med.

jag brukar spänna fast jiggen i chucken och sen plana bort några hundradelar så den är exakt plan. sen skruvar jag fast cylindern
och riktar den med vippindikatorn ovanför vändkanten där slitget är försumbart.
jag brukar vilja ha måttnogranhet på ungefär 0,5 hundradels mm.
både på diametermått och konicitet.

alla sachskolvar jag sett och mätt har haft spelet "på kolven" dvs
cylindern svarvas t.ex. 41.000 om det är en borrning till 60cc.

ett digitalskjumått är helt förkastligt att mäta sånt här med. det är inte tillräckligt noggrant. trepunkts innermikrometer eller i nödfall en tvåpunkts
stavmikrometer är det som gäller.

har du ingen honingsapparat så går det med en 35mm rundstav med fin smärgelduk lindad runt.
jag brukar svarva till 40,99 och bara putsa sista hundradelen.

om dr novolette vill ha några råd så måste du tyvärr specificera vad du vill svarva.

erlan
25 år som supportsvarvare <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv gillar jag trepunktaren. men alla man pratar med i motorrenoveringsbranchen säger att man skall använda indikatorklockan (2-punkt) för bästa mätresultat och jag kan till viss del hålla med om att trepunktaren ibland kan ställa till huvudbry men jag har nog inte riktigt förstått varför. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar