bananskal och pts...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Elen gick i alla fall skitlätt koppla ihop. Alla kablar fanns och i bra skick. En kabel till tutan hade lossnat.
Glödlampan till bakljus saknades.. Och halvljuset sönder i framlampan, så byttes..
Mätte upp allt och som sagt enkelt kopplat gul på gul och svart på svart sen två byglar.
Å nu ska allt ska fungera nu även bromsljus och tuta förutsatt att tutan inte är defekt..
Inte provstartat då den står inne och plastic padding torkar....
Tanken bör vara tät nu. Löste upp stålplasten med lite thinner och penslat på två tunnflytande lager efter torktider.
Genom att "blöta" upp paddingen till typ "färg" så flyter den ut och in bättre. Vilket ger den bästa förutsättningen att täta
inte bara fylla ut. Sätter sig med det även bättre och lagning håller länge.
Efter ett till tre lager "flytande" så lades även ett vanligt lager.
Snyggt? Nä, men lagning ändå dold under verktygslocket så funktion räcker gott...
Men så gör jag och som sagt jag tycker de ökar chansen enligt mig att de både lyckas och blir hållbart.
(obs bara baserat på min erfarenhet kan hända jag har fel så gör som ni själva vill)
Återstår väl inte mycket alls. Fortfarande kvar korta gasvajern, glömdes o kom på nyss..
Beställa mig nya fotgummin och en hastighetsmätarvire, samt ett andra vaxlager.
Men i stort var den bruksfärdig på under veckan. Ett bra köp! Om jag får säga de själv..
Glödlampan till bakljus saknades.. Och halvljuset sönder i framlampan, så byttes..
Mätte upp allt och som sagt enkelt kopplat gul på gul och svart på svart sen två byglar.
Å nu ska allt ska fungera nu även bromsljus och tuta förutsatt att tutan inte är defekt..
Inte provstartat då den står inne och plastic padding torkar....
Tanken bör vara tät nu. Löste upp stålplasten med lite thinner och penslat på två tunnflytande lager efter torktider.
Genom att "blöta" upp paddingen till typ "färg" så flyter den ut och in bättre. Vilket ger den bästa förutsättningen att täta
inte bara fylla ut. Sätter sig med det även bättre och lagning håller länge.
Efter ett till tre lager "flytande" så lades även ett vanligt lager.
Snyggt? Nä, men lagning ändå dold under verktygslocket så funktion räcker gott...
Men så gör jag och som sagt jag tycker de ökar chansen enligt mig att de både lyckas och blir hållbart.
(obs bara baserat på min erfarenhet kan hända jag har fel så gör som ni själva vill)
Återstår väl inte mycket alls. Fortfarande kvar korta gasvajern, glömdes o kom på nyss..
Beställa mig nya fotgummin och en hastighetsmätarvire, samt ett andra vaxlager.
Men i stort var den bruksfärdig på under veckan. Ett bra köp! Om jag får säga de själv..
Re: bananskal och pts...
Det där med att tunna ut 2K-pastan med thinner var smart, det ska testas 

-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Som sagt nu är det nog inget allmänt känt faktum mer jag som provade mig fram en gång i tiden när de var viktigt få tätt...
Å inte som spackel vilket egentligen bara är tänkt att fylla ut. Så bara min egen erfarenhet och ideér(dvs kan vara fel).
Men prova gärna själv och berätta vad du tycker. Min tanke är att de helt klart blir en säkrare tätare bättre som
hållbarare reparation, när paddingen får bästa möjligheten som lättflytade att fylla ut och fastna bra..
Första gången så vart de en helt tankförsegling jag gjorde på de sättet blandade ut till lättflytande hällde i tanken och skakade runt.
Höll i alla fall så länge jag ägde mopeden... Å jäkligt mycket billigare än en köpt tankförsegling..
Min Patina Tomos är i alla fall nu hyfsat färdig och skitnöjd över resultatet (å tanken tät nu åxå).
Precis lagom patinerad och småbättrad enligt mig...
Eller bara en allmänt skön som trevlig moped i min smak..
Re: bananskal och pts...
Såg bra ut ibland vitsipporna och grönskan 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Får väl göra en liten uppdatering...
Allt är då inte solsken och haft lite eltrassel...
Började med att den plötsligt vart svårstartad och senare lade även lyset av..
beställde lite nya saker och rotat runt i elsystemet men känns inte 100 pålitlig..
Insåg att detta var sista chansen beställa om den ska med till 1a maj grabben tänkte köra på den...
Misstänker de är svänghjulet som är de verkliga problemet men för säkerhets skull beställde jag ett
helt nytt Wat Young system och ett gummi för 4a kablar.. Visst blir ytterligare lite mer Puch över mopeden men i nuläget känns detta den snabba säkra (och dyra) vägen att ta..
Men men de brukar vara snabba med leveranser så hoppas den kommer på tisdag.
Då dock uppbokad så kommer väl inte på innan onsdag dvs kvällen före (jaja de är som de brukar vara)
I övrigt ska jag förbereda elsystemet så gott de går.
Gissar de är som vanligt och mina något färgblinda ögon tycker mig se Svart gul grå och grön.
Bör vara Svart=dödare, Gul=spänning, Grön=bromsljus, Grå=bakljus..
Utöver detta ska elsystemet mätas upp på nytt montera en ledlampa till bakljus och byta till 3w bromslampa(sitter 5w nu)
Dubbel och trippelkolla efter överslag i ljusomkopplare (nått slagit ut gamla ljusspolen eller naturlig död av hög ålder)
Utöver detta byta hastighetsmätarviren samt korta gasvajern, mest inte blivit av för ren lathets skull..
Men nu ändå lödkolv framme. Samt montera nya fotstegsgummin. Insåg Kriedlers sådana vart jäkligt lika i utförande
och samma storlek.. blir väl någon bild om den hinns fås ihop till rallyt..
Allt är då inte solsken och haft lite eltrassel...
Började med att den plötsligt vart svårstartad och senare lade även lyset av..
beställde lite nya saker och rotat runt i elsystemet men känns inte 100 pålitlig..
Insåg att detta var sista chansen beställa om den ska med till 1a maj grabben tänkte köra på den...
Misstänker de är svänghjulet som är de verkliga problemet men för säkerhets skull beställde jag ett
helt nytt Wat Young system och ett gummi för 4a kablar.. Visst blir ytterligare lite mer Puch över mopeden men i nuläget känns detta den snabba säkra (och dyra) vägen att ta..
Men men de brukar vara snabba med leveranser så hoppas den kommer på tisdag.
Då dock uppbokad så kommer väl inte på innan onsdag dvs kvällen före (jaja de är som de brukar vara)
I övrigt ska jag förbereda elsystemet så gott de går.
Gissar de är som vanligt och mina något färgblinda ögon tycker mig se Svart gul grå och grön.
Bör vara Svart=dödare, Gul=spänning, Grön=bromsljus, Grå=bakljus..
Utöver detta ska elsystemet mätas upp på nytt montera en ledlampa till bakljus och byta till 3w bromslampa(sitter 5w nu)
Dubbel och trippelkolla efter överslag i ljusomkopplare (nått slagit ut gamla ljusspolen eller naturlig död av hög ålder)
Utöver detta byta hastighetsmätarviren samt korta gasvajern, mest inte blivit av för ren lathets skull..
Men nu ändå lödkolv framme. Samt montera nya fotstegsgummin. Insåg Kriedlers sådana vart jäkligt lika i utförande
och samma storlek.. blir väl någon bild om den hinns fås ihop till rallyt..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Just det hur står sig systemet kvalitetsmässigt tänker har ändå ny
bosch brytare och kondensator kanske lika bra byta direkt??
bosch brytare och kondensator kanske lika bra byta direkt??
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Idag fått pysslat färdigt de jag kunnat..
Egentligen inga mängder bytt gasvire som hastighetsmätarviren..
Konstaterat varför den gamla hastighetsmätarviren gått sönder..
Den vart tvärstum men efter lite demontering smörj "varsamt"
vridande med polygrip för att avsluta med fyrkantsände i borrmaskinen..
Så vart den funktionsduglig igen.. Fick även sett att hastighetsmätaren
var till verkad i september 1961 så rätt säker på att de är en 62a...
Nu bara invänta tändsystem vilket ska på plats före första maj...
men kommer de bara så lär de hinnas...
Däremot bra imponerad av min lille grabb(liten o liten 15år)
Han har slitit hela helgen med göra om en fd vedförvaring till
moppeverkstad..
Å kommit bra långt också..
På bara lite skitvirke som legat skräpat i samma bod.
Har han röjt ut samt stommat igen ena gluggen gjort dubbelportar i
den andra porten häftat upp en hel del vindpapp.. De klart sen när material tog slut kunde han inte motstå utan
rulla in en verktygsvagn o sätta upp en tavla... Jaja misstänker de blir till köpa lite mer vindpapp o isolering som skivor...
samt hjälpa honom öppna upp en dörr in i den isolerade delen av boden...
Har ju en gammal modell större pelarborr en bänkslip och ett hydraliskt 1,5tons lyftbord
som kan ställas in... å med de lär jag själv ha lite nytta av de också...
Egentligen inga mängder bytt gasvire som hastighetsmätarviren..
Konstaterat varför den gamla hastighetsmätarviren gått sönder..
Den vart tvärstum men efter lite demontering smörj "varsamt"
vridande med polygrip för att avsluta med fyrkantsände i borrmaskinen..
Så vart den funktionsduglig igen.. Fick även sett att hastighetsmätaren
var till verkad i september 1961 så rätt säker på att de är en 62a...
Nu bara invänta tändsystem vilket ska på plats före första maj...
men kommer de bara så lär de hinnas...
Däremot bra imponerad av min lille grabb(liten o liten 15år)
Han har slitit hela helgen med göra om en fd vedförvaring till
moppeverkstad..
Å kommit bra långt också..
På bara lite skitvirke som legat skräpat i samma bod.
Har han röjt ut samt stommat igen ena gluggen gjort dubbelportar i
den andra porten häftat upp en hel del vindpapp.. De klart sen när material tog slut kunde han inte motstå utan
rulla in en verktygsvagn o sätta upp en tavla... Jaja misstänker de blir till köpa lite mer vindpapp o isolering som skivor...
samt hjälpa honom öppna upp en dörr in i den isolerade delen av boden...
Har ju en gammal modell större pelarborr en bänkslip och ett hydraliskt 1,5tons lyftbord
som kan ställas in... å med de lär jag själv ha lite nytta av de också...
Re: bananskal och pts...
Bra jobbat av grabben
En bra fördel med att använda vindduk istället för förhydringspapp är ju att det blir ljust direkt, slipper att måla vitt.

En bra fördel med att använda vindduk istället för förhydringspapp är ju att det blir ljust direkt, slipper att måla vitt.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Gick i alla fall åt helvete med att få färdigt Tomosen till 1a Maj...
Å fick lärt mig nått nytt de finns större och mindre konor i Svänghjul till Puch...
Stod ju de skulle vara till de flesta och jag ville inte chansa men de skiter sig ju ändå
om inte magneten passar...
Jaja grabben fick ta Kungen min Monark i stället.
Måste säga jag vart klart överraskad då den avtrimmats och "helt" original.
Med helt menar jag rätt drevad rätt förgasare orginalcylinder kolv topp och förgasare.
Enda avvikelsen ställbart munstycke samt jag tror ljuddämparn vart någon mm större än original..
Men Kungen gick strålande grabben fick ta täten marschfart pendlade 40-44km betydligt snabbare än jag trott.
Vart till och med några omkörningar gjorda.. Mest förvånad att han tuffade upp för serpentinvägen till Hyltenäs kulle.
Vilket jag verkligen ser som en bedrift av en originalmoped.
Men men fått beställt rätt tänddelar och renoverar befintlig tändplatta nu i stället på Tomosen.
Bör komma i morgon. Även beställt ett par nya däck o slangar för däcken som sitter på är bra usla
och bara en stenflis från punktering. Fick bli några Awina däckkit från Ebay... Inte jättebra koll på kvaliten men vita däcksidor till överkomligt pris.
Har en omgång Awina på Rometen å de friska ännu och tuffat på minst 3e säsonger
så hoppas dessa inte är sämre..
I övrigt kan jag nämna fick fatt i billigt skivmaterial blir visserligen ett jäkla lappverk.
Men väggar bör bli klara i veckan typ 2/3 redan gjort dock inte hundra på om skivor räcker..
Lär sluta på de berömda men åt vilket håll vet jag inte säkert..
Å fick lärt mig nått nytt de finns större och mindre konor i Svänghjul till Puch...
Stod ju de skulle vara till de flesta och jag ville inte chansa men de skiter sig ju ändå
om inte magneten passar...
Jaja grabben fick ta Kungen min Monark i stället.
Måste säga jag vart klart överraskad då den avtrimmats och "helt" original.
Med helt menar jag rätt drevad rätt förgasare orginalcylinder kolv topp och förgasare.
Enda avvikelsen ställbart munstycke samt jag tror ljuddämparn vart någon mm större än original..
Men Kungen gick strålande grabben fick ta täten marschfart pendlade 40-44km betydligt snabbare än jag trott.
Vart till och med några omkörningar gjorda.. Mest förvånad att han tuffade upp för serpentinvägen till Hyltenäs kulle.
Vilket jag verkligen ser som en bedrift av en originalmoped.
Men men fått beställt rätt tänddelar och renoverar befintlig tändplatta nu i stället på Tomosen.
Bör komma i morgon. Även beställt ett par nya däck o slangar för däcken som sitter på är bra usla
och bara en stenflis från punktering. Fick bli några Awina däckkit från Ebay... Inte jättebra koll på kvaliten men vita däcksidor till överkomligt pris.
Har en omgång Awina på Rometen å de friska ännu och tuffat på minst 3e säsonger
så hoppas dessa inte är sämre..
I övrigt kan jag nämna fick fatt i billigt skivmaterial blir visserligen ett jäkla lappverk.
Men väggar bör bli klara i veckan typ 2/3 redan gjort dock inte hundra på om skivor räcker..
Lär sluta på de berömda men åt vilket håll vet jag inte säkert..
Re: bananskal och pts...
Fint att stigan är sågbord 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....