Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av Peter Holbrant »

Thol skrev: 23 feb 2026, 19:50 Det där blir ett spännande bygge det med 8)
Jupp ett miniprojekt aldrig fel och just detta tycker jag själv ska bli riktigt kuligt..

Fick i alla fall påbörjat armen idag... Dock tog svetstråden slut redan vid typ första svetsen..
Jaja blir till köpa en rulle i morgon..

Men då själva axeln som roterar ser lite ut som ett "D" så är planen enkel.
Fick fällt in en typ 5mm kan vara 7mm åxå inte mätt så jag kaller den tjockare plåtbit i en rörstump.
idag23.jpg
Planen enkel genom montera ett par spänn/låsmuttrar så kommer plattjärnet spännas åt hårt mot
axelns platta sida och säkerställa att den roterar med axeln.

I plåtbiten svetsas en bit fyrkantsrör och i fyrkantsröret skjuts sedan ett runt rör som själva ankhuvudet
sitter på fyrkatsröret får äevn de en låsmutter att justera arm efter olika fälgar och att röret i sig
är runt gör att de lätt kan justeras rätt..
idag24.jpg
Men som sagt innan de kan färdigställas så får jag vänta in Kina leveransen av ankhuvudet..
Så ingen panik att färdigställa allt för snabbt..

Positivt den värsta kylan har släppt och blir de bara lite varmare planerar jag "jumpstarta"
projekt Falcon med en tidig semestervecka bara inriktad på jobba med Falconen tror den veckan
kommer behövas om jag ska få hunnit besikta bilen i år.. Planen på den bilen är så långt jag kommer
men besiktad och helst utv hellackerad om de hinns och orkas med...
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av ESGEE »

Bara hoppas på snabb frakt :D Jag gillar verkligen ditt namn på tråden, är ju precis så det är slider_score.gif
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Paket är ju alltid trevligt å haft några på väg ett tag redan.
Idag kom ett viktigt sådant även om de inte behövs ännu på ett bra tag så trevligt de är hemkommet.
f38.jpg
Min måttbeställda blå och blå överdragsklädsel.

Visst den vart absolut inte gratis men ack så viktig för få till ett fullgott trivsamt helhetsintryck.
Syns knappast på bilder men känns riktigt välgjord och i bra kvalitet.

Tänkte permanentmontera denna dvs använda lite spraylim för säkerställa den stannar på plats bra
Vid normalt brukande så lär den hålla ihop och vara fullt acceptabel ett gäng år framåt ändå.
Sen får vi inte glömma siktar ju inte på priser eller något originalskick brukbar och trivsamt bruksskick
ligger siktet inställt på. Dvs typ en Amerikansk variant av min 145a.

Övrigt inväntar jag tre däckrelaterade paket med lite olika leveranstider..
Först ut blir kommer tydligen 225 däckvikter till aluminiumfälgar.
I paket 2 ett ankhuvud, 225st däckvikter till plåtfälgar, 50 ventiler, div verktyg.
o i sista paketet kommer 1,5kg klistervikter.

Med de så saknar jag väl bara en hink däckmonteringspasta så finns typ allt för kränga mina första däck
på denna antika pjäs till däckkrängare..

De klart ska införskaffa en sån där manuell däckbalanserare också...
idag25.jpg
stressar inte överdrivet då jag fortfarande håller utkik efter en maskin till ok pris.
men annars blir de en sådan tills man snubblar över en...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lolalola skrev: 28 feb 2026, 07:23 Hur har det gått med triken då? :)
Åjo men de är grabbens projekt! Blivit av med en motor så de sitter en sådan på nu i alla fall..
Om jag fattat grabbens plan så ska han förskjuta kedjedriften genom använda två kedjor och en axel..
Inte kollat själv så möjligt planen fungerar? Men då grabben skaffat ny flickvän så hänger han inte i sin verkstad hela helgerna haha.

Själv fick jag hämtat mig en balanseringsmaskin idag...
idag26.jpg
Bara hemkommen och avlastad inväntar grabben för få den plats..
Blir lite omaka par mellan krängningsmaskinen från 60?? talet
och denna betydligt nyare balanserare från 2018.

Men båda i alla fall röda får väl bättra på den antika med lite ny röd vart de lider...

Totalpriset landar på under 5000kr för allt från maskiner kompressor tillbehör känns som en investering
som med lite tid till och med kan betala sig själv. Å inte bara får läggas i kategorin kan själv är skönt finansiering..
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Samma med min 18åring, flickvän och meka med Amazoner och 2 mc ligger ej i pipen alls längre inte som förr. Det berömda testoronet sprutar i öronen, dvs sex,drugs and rocken roll. Jag vill inte ha 3 amazoner och 2 PV bara står där och halva gräsmattan framför ladan står asen. Mc stressar ej så. Frågan om man var så lilla själv då, med tanke på släpat runt objekt själv i 40år, 18åringen får ej köpa en biljävel till, När han flyttar lär han ta med skiten, precis som mig.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
HSE

Inlägg av HSE »

Däck balanserings maskinen väcker avundsjukan hos mig. När jag jobbade med att provköra nya bilar fanns det en sådan som jag kunde låna på rasterna fr att balansera mina däck med. Väldigt behändigt.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ja en riktig maskin för däck avkrävning med balansering och allt vem vill ej en sån, sånt man kan drömma om...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Så då grabben kom hem idag fick han hjälpa mig in med balanseringsmaskinen..
idag31.jpg
Rummet litet typ bara 4,5kvm och skulle säga typ de minsta man kan ha för få plats.
Men ska ändra om lite innan nöjd. Balanseringsmaskinen ca 40cm till vänster och
kompressorn får flytta in i andra sidans intjack.
idag32.jpg
På så vis frigörs lite bättre arbetsytor. Men de ger även lite merjobb.
I form av kabel och luftslangsdragning. I alla fall värt jobbet för i denna lilla
"däckverkstad" behövs alla kvadratcentimeter som finns.

Så kabel och slangjobb ändra om och anpassa hyllor samt några krokar och lite extra förvaring,
står på veckans arbete. I övrigt mest väntetid på beställda pryttlar så arm kan svetsas färdig.
Fick lagt till ytterligare en beställning, då jag inte fick med någon kalibreringsvikt till maskinen.
Å räknar definitivt efter resa skakande och flyttande den behöver kalibreras.
Men ändå bara lite pyssel ifrån färdig med däckrummet...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ser lovande ut, lätt avundsjuk med :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

Efter en helvetesvecka med inte mindre än 3 sjuka eller vabbande kollegor så äntligen
helg med lite fritid inte bara hemma sent för dö i soffan..

Dags för fortsätta projekt däckrum..

Först ut är att dra ut trefas... Ja nästan!

Allra först prova den snorbilliga med köpt i befintligt och oprövat skick kompressorn.
idag35.jpg
Lånade sladden från svetsen och nä den brummade dåligt bara lite surrande misstänker den bara hade två faser.

Fick felsökt lite och de visade sig vara ett sönderbränt kontaktbleck i motorns y-koppling...
Ja utav alla möjliga fel vart de typ de enklaste som billigaste bytte ut motorbleck med en Vago.
Sen brummade inte bara kompressor utan den brummade riktigt tyst!
Tror de är den tystaste kompressorn jag någonsin ägt! Vilket är riktigt trevligt med tanke på
utrymmet den kommer brumma i...

Så nu fortsätter jobbet med eldragning trefasuttag ska upp och en brytare. Tror jag har en kompressortank liggandes som
om den inte redan hamnat på tippen får bli en extra tank till systemet och även med lite kranar kan agera luftkanon
åt besvärliga däck.. (gubben tänkt till lite)

Jaja blir fler uppdateringar om detta projekt i helgen siktar på om inte färdigt så bra nära i alla fall...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Bra och få fram vad problemet var, 2 faser av 3 faser aldrig kul :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

Tja kanske någon som undrar hur de går så får väl göra en uppdatering...

Jobbat på från alla håll tills de tagit stopp av ena eller andra orsaken...

Elen ja saknar ett par dubbla ubåtar(kopplingsplintar) för få fram strömmen. Så där tog de stopp...
idag40.jpg
Däckmaskinen i sig saknar en slangnippel så jag kan inte pressa av ett däck och få en lös fälg
till att malla upp vinkeln på armen. så där tog de stopp..

Fick visserligen hittat en lagom kopplingsdosa i elskroten på jobbet som de med en kontaktor och en trafo.
Som de ska byggas en fram och back i, men saknar en strömbrytare. Så där tog de stopp...
idag42.jpg
Hade en 50l extra tank liggandes vilken ska bli kombinerad extratank och luftkanon utav.
Men saknade ett par kranar! Så där tog de stopp..
idag39.jpg
Fick i alla fall dragit fram en luft anslutning komplett med vatten och dimsmörjare..
å andra sidan ingen luft före fått dit ubåtarna... haha
idag41.jpg
Så finns lite att införskaffa! Men jag kan i alla fall glädja mig att på lite håll
med kisande ögon börjar de ändå arta sig...
idag38.jpg
Ibland skyndar man långsammare än man vill eller i alla fall tills pryttlar saknas
så är de bara...
Thol

Inlägg av Thol »

Det ser ut som om du har fått upp ett gäng bra lådor där på väggen med
Peter Holbrant
Forumsponsor

Fått fixat till tryckluften och testkört lite
inga problem pressa loss däcket däremot fick de krängas för hand
för behövde en lös fälg för kunna bygga armen...

Fick gjort grovjobbet i tillverkning av ny arm...
idag44.jpg
idag45.jpg
Efter lite finlir som måttning kapning ytterligare lite svets så
bör armen bli perfekt, ska bara räkna ut hur mycket och var de ska kapas.
Lite färg på det och färdigt så långt.

I morgon står ändrad rotationsriktning och få till en smidig styrning av fram/back..
Ja och kanske lite färg också.

Men i nästa vecka dags lära sig maskinen lite bättre och testa kränga av och på lite däck
på riktigt är planen...
Skriv svar